Jeg har endnu ikke haft fornøjelsen af at drive en webshop. Mine forretninger har baseret sig på udfyldning af en formular i stedet.
Derfor har jeg også brugt tid på at optimere mine forms igennem mange år for at sikre flere tilmeldinger og udfyldning af formularer.
Her får du i komprimeret form – som det plejer at være her på bloggen – 3 af mine bedste tips:
Fixed formular i sidebar
Brugeren skal kunne se din formular for at have en chance for at udfylde den.
En god måde at sikre brugeren altid kan dette er en fixed sidebar. Som du scroller ned af din side følger sidebaren med enten som et fast element eller med en lille animation.
Du kan se hvordan det ser ud fx hos Stenaline, hvor du kan købe en ferie i Sverige:
Du kan nemt lave en fixed sidebar med WordPress-plugins. Alternativt kan en smule javascript eller jQuery gøre tricket, hvis ikke din HTML i forvejen understøtter det.
Skriv hvad brugeren skal gøre
De simple ting er ofte de mest effektive.
Det hjælper altid bare at fortælle dine brugere hvad du ønsker af dem. Gør dette i din primære indholdskolonne. Selvom du som Stenaline måske har en sidebar, så er det ikke alle der ser den simpelthen fordi de er bannerblinde overfor sidebars og billeder.
Brug derfor spalteplads i din primære indholdskolonne til at fortælle folk hvilken handling du forventer fra dem.
Brug ansigter
Mennesker sælger til andre mennesker. Derfor er billeder af andre mennesker også en måde at øge konverteringen på din side med.
Du kan bruge billeder af personale, billeder af glade kunder, stockphotos eller hvad der i øvrigt passer ind. Formatet og hvem du viser billeder af betyder mindre end at du blot sørger for at gøre det.
Med en fixed sidebar, guidelines i den primære indholdskolonne og ansigter er du allerede kommet et godt stykke i din jagt på flere konverteringer med forms på din side.