Den store udfordring med Facebooks Lead Ads i praksis er, at der ingen automatisk synkronisering er fra dit Facebook-bibliotek af e-mailadresser til dit foretrukne e-mailsystem.
I hvert fald ikke indbygget i Facebooks annoncekontoadministrator.
Men der findes selvfølgeligt løsninger, der automatisk og næsten gratis kan klare det for dig.
Mine foretrukne løsning hedder Zapier. Med denne har du mulighed for automatisk at synkronisere Lead Ads-tilmeldinger til Campaign Monitor, Mailchimp og de fleste andre gængse systemer.
Zapier og DriftFlow
Zapier er en tjeneste, der forbinder andre tjenester. Formålet er automatisk at overføre data, der ellers skulle overføres manuelt. I praksis foregår det ved, at Zapier skaber et ’zap’, når en person tilmelder sig på Lead Ads-formularen på Facebook, så vedkommende øjeblikkeligt føres over på din e-mailliste.
På denne måde har du mulighed for at sende vedkommende i gang med et autoresponder-flow, der øger chancen for at vedkommende også køber dit produkt.
Det er både smart og nemt.
Mange muligheder med Lead Ads
Facebooks Lead Ads er på rekordtid blevet et af mine foretrukne redskaber med Facebook-annoncering – især i samarbejde med en autoresponder-serie.
Dine muligheder med værktøjet er mange:
- Brug det til at skabe nyhedsbrevstilmeldinger fra folk, der ikke i forvejen kender dig
- Brug det i retargeting-regi til at skabe nyhedsbrevstilmeldinger; danske CoolKondom retargeter alle besøgende og tilbyder rabat på næste køb mod en tilmelding på Facebook nu (det virker!)
- Brug Lead Ads til at skabe tilmeldinger til et webinar eller andet event
Eller noget helt fjerde.
Hvis du gerne vil i gang med værktøjet, har Jon Loomer skrevet en både god og gratis guide. Den anbefaler jeg at downloade.
Linket har du her.