I forhold til leadgenerering snakker man tit om Facebook, PPC og e-mailmarkedsføring, men det er bestemt også muligt at gøre det indenfor SEO.
Hvis du har identificeret de rigtige søgeord og formår at praktisere en strategi, der rangerer dig højt på Google på ord med meget volumen, er der en rigtig god chance for, at du genererer opmærksomhed og leads.
Med høje placeringer på Google, vil du få flere besøgende på din hjemmeside. Allerede når disse besøgende klikker ind på din hjemmeside, kan de blive en del af dit retargeting flow.
Det er bestemt muligt at lave en søgeordsanalyse selv, og mange gør det rigtig effektivt. Der er imidlertid også en stor gruppe af webshopejere, som ikke har held med at vælge de rigtige søgeord, når der skal lægges en SEO-strategi. I værste fald kan det skævvride SEO-indsatsen, da der bruges tid og penge på søgeord, som ikke har nogen værdi i forhold til webshoppen. Derfor vil det ofte kunne betale sig, at få udarbejdet en analyse først.
Der kan være mange årsager til, at du ikke finder de rigtige søgeord, men i mange tilfælde handler det om, at du ikke bruger samme sprog som dine kunder. Derudover handler det om at fokusere på et produkt, som man ved er populært hos kunderne.
Det kan for eksempel være et Misiooboldbassin. Det produkt har de gennem en god SEO strategi fået til at ligge højt på Google samtidig med, der er mange søgninger på ordet. En god strategi indbefatter blandt andet at have en godt tekst om produktet. Klik her og bliv præsenteret for denne tekst.
Bruger dine kunder samme ord som dig?
Når du sælger et produkt, er du fagmand, og det betyder, at du har styr på de tekniske begreber. Der er dog imidlertid ingen garanti for, at dine kunder bruger de samme begreber, som dem du selv kender og benytter. Det kan i praksis betyde, at dine søgeord skal være de mere ’ukorrekte’ begreber, før dine kunder finder dig, da det netop er disse, der bliver søgt på.
Accuranker og Ahrefs
For at sikre, at dette ikke sker er det en rigtig god idé at benytte sig af nogle forskellige værktøjer. Først og fremmest er det en rigtig god idé at benytte accuranker. I accuranker kan du tilføje undersøge, hvor meget volumen der er på de forskellige søgninger, og hvor du ligger placeret på dem.
Det er et utrolig godt værktøj til at finde ud af, hvordan du skal allokere dine ressorucer på din SEO strategi.
Det gælder dog stadig om i første omgang at finde de rigtige søgeord. Nogle gange kan man være dygtig og heldig at finde nogle relevante søgeord med lav konkurrence og rigtig høj volumen. For at finde disse søgeord kan du benytte dig af værktøjet Ahrefs. Ahrefs giver dig nemlig en masse forslag til ord, og viser hvor meget trafik, der er på dem.
Med andre ord skal du altså sikre dig, at dig og dine kunder er på sproglig bølgelængde, når du vælger søgeord – også selvom det betyder, at du skal gå på kompromis med din professionelle erfaring. Du skal imidlertid huske, at du sagtens kan have et uddannende indhold på din hjemmeside, som oplyser og uddanner dine besøgende og samtidigt vælge nogle søgeord og begreber, du normalt ikke selv ville bruge.