Case: Adsense CTR med og uden sidebar

Gæsteindlæg fra Jonathan Lindahl

Hvor mange gange tror du, folk trykker på et link ude i din hjemmesides sidebar?

Det skal jeg fortælle dig.

Ofte ikke mere end 0,5-1 pct. Dvs. for hver 100 person der besøger din hjemmeside trykker ca. 0,5-1 person på et link ude i din hjemmesidens sidebar.

Det er altså ikke særlig meget.

Så hvad vil der ske for en hjemmesides konvertering, hvis man fjerner dens sidebar? Det prøvede jeg at teste ved at lave en splittest for en af mine hjemmesider.

Fjernede min sidebar og øgede konverteringen

På en af mine hjemmeside er mit primære mål, at folk trykker på AdSense annoncen. Men problemet med en sidebar er, at det tag fokus væk fra det primære mål. Her kan du fx se, hvordan siden så ud med en sidebar:

Sidebar

Som du kan se, giver sidens sidebar læseren masser af andre muligheder.

“Se også”

“Gå ikke glip af et tips”

“Nye indlæg”, osv.

Alle sammen ting som distraherer læseren og sænker sandsynligheden for, at personen trykker på AdSense annoncen. I hvert fald ifølge min hypotese.

Siden jeg testede mod så således ud:

Uden-sidebar

Her er der ingen sidebar til at distrahere læseren. Kun tekst og AdSense annoncen.

Selve splittesten blev sat op med Optimizely (se her min guide til at lave splittest med Optimizely, hvis du selv vil i gang med splittest). Hvor ca. halvdelen blev sendt til siden med en sidebar og resten til siden uden en sidebar.

Selve resultatet af splittesten kan du se herunder:

Splittest-resultat

Som du kan se var der 109 pct. flere klik på AdSense annoncen på siden uden sidebar ift. siden med sidebar.

Testen er signifikant på et >99 pct. konfidensinterval (dvs. den er meget signifikant). Dog er antallet af konverteringer ret lavt, så ét ekstra klik på AdSense annoncen i en af de to sider vil have stor effekt på de 109 pct. Derfor skal vi nok være lidt påpasselig med de 109 pct. Men vi kan i hvert fald konkludere en klar signifikant forbedring af konverteringen.

Vil alle opleve en højere konvertering?

Jeg har desværre endnu ikke testet dette på andre hjemmesider. Og jeg kender kun til to andre cases – hhv. fra VideoFruit og ImpactBND – som begge har oplevet en signifikant forbedring af deres konvertering (dog mindre end min).

Så det er naturligvis ikke grundlag nok for at sige, at alle vil opleve lignende resultat. Men har svært ved at forstille mig, hvorfor man ikke skulle opleve samme resultat.

Men har du mod på det, så test det endelig af og lad mig høre resultatet nede i kommentarfeltet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *