Jeg er stor fan af annoncering på Facebook. Her betaler du for opmærksomheden. Det er sikkert og til at sætte op.
Men det er selvfølgeligt endnu sjovere, hvis du kan undgå at betale fordi din håndtering af organisk Facebook er stærk.
En af de store udfordringer her er, at ikke alle brancher egner sig til organisk Facebook-markedsføring. Det er svært at hidse folk op i forbindelse med salget af stiger online.
Men har du det rette emner er der potentiale for at nå rigtigt mange mennesker ved hjælp af organisk Facebook-markedsføring.
Det er garn-butikken Rito.dk et godt eksempel på. Dennis Drejer, indehaver, er lykkes med især at bruge mærkedage til at markedsføre garn- og hobbybutikken.
1000 tilmeldte på Black Friday
I 2015 fik Dennis Drejer mere end 1000 danskere til at deltage i hans Black Friday-event på Facebook:
Han gjorde det ved at lokke med store rabatter på dagen. Ved at deltage i eventet ville du løbende blive opdateret.
Det fantastiske her er, at Dennis ikke alene rammer de 1000, der deltager i eventet. Venner og bekendte til de tusinde mennesker ser også arrangementet, hvis de ”Synes godt om” og kommenterer opslag. På den måde er det organiske reach ved eventet nærmere 10.000 eller 20.000.
Og det har ikke kostet mere end et par timers arbejde.
Mors dag, Fars dag, Piratens dag
Black Friday er den mest oplagte mærkedag at bruge Facebook-events på. Her er forbrugerne særligt købeklare og forventer faktisk at modtage tilbud fra dig. Men mindre kan også gøre det.
Du kan bruge fx Mors Dag, Fars dag, Piratens Dag og andre mærkedage. Hvis du sælger oplevelser er Mors Dag en oplagt dag at reklamere på, mens du kan sælge barbergrej på Fars Dag.
Det er kun fantastisen, der sætter grænser for hvordan du vil markedsføre din forretning ved hjælp af Facebook og arrangementer på mærkedage.