Når du med dine leads har fanget opmærksomheden hos en potentiel kunde, er det næste skridt at optimere din konverteringsrate. Kunden har i og for sig allerede lavet en konvertering ved aktivt at vise interesse for din virksomhed/dit produkt, hvorfor vi nu skal fokusere på et salg. Jeg giver dig her tre professionelle og konkrete råd til, hvordan du selv kan konverteringsoptimere din hjemmeside med henblik på at skabe flere salg.
For at konverteringsoptimere din hjemmeside i forhold til at skabe flere salg, kan du i designet af din hjemmeside overveje følgende:
- At optimere din forside
- Skrive en ’Om Os’ side
- At optimere din ’Læg i kurv’-funktion
Optimering af forside
I forhold til at optimere din forside bør du sørge for, at denne fungerer som pejlemærke for dine kunder. Det vil sige, at din forside effektivt skal navigere dine kunder hen til det de søger. Derfor skal forsiden som sådan ikke forsøge at sælge noget, da dette oftest vil ’skræmme’ eventuelle kunder ved at virke for ivrigt. Din forside skal derfor have et enkelt udtryk. Sørg derfor for, at din forside ikke forsøger at skabe for mange indtryk og bruge rolige farver og temaer, som understøtter dit produkt eller din virksomhed.
En væsentlig faktor i at skabe et salg er, at skabe tryghed for kunden. Derfor er det en fordel på forsiden at formidle de positive argumenter for hvorfor du/I er de rette at købe hos. Eksempelvis kan du på forsiden skrive om de gode betingelser, services og/eller rabatter kunder får ved at handle hos dig.
Derudover er der også fordele at hente i, at designe din forside på en bestemt måde. I forhold til optimering med henblik p salg er det en god ide at placere købsfunktioner m.m. i det øverste højre hjørne af forsiden. Undersøgelser viser nemlig, at det er her øjnene naturligt vandrer hen og dermed her dit fokus på salg bør ligge.
Forfat en ’Om Os’
I takt med den generelle digitalisering af forretninger, bliver det sværere og sværere for forbrugeren at kunne identificere sig med disse. Dine (potentielle) kunder har derfor brug for at kunne sætte nogle bestemte værdier, billeder og andre karakteristika på dig/din virksomhed, for at kunne identificere sig med jer – og derfor vælge at købe netop dit produkt over et andet.
’Om Os’ siden bør som udgangspunkt indeholde forhistorien for virksomheden, samt knytte nogle grundlæggende værdier til denne eller jeres produkt(er). En sådan landingsside er essentiel for alle størrelser og typer af virksomheder, som sælger både produkter og services.
Dette gælder særligt i brancher, der døjer med lav troværdighed – som fx online betting, lån over nettet og lignende. Som et eksempel på en af de bedre sider i nichen, så tjek Andreas Linde og Lead Supply ApS’ Fair-Laan.dk. Her er der lagt kræfter i en Om-side, der opbygger troværdighed fremfor blot at have en kontaktformular og adresse på siden.
Optimering af ’Læg i kurv’
Undersøgelser viser, at kun omkring halvdelen af alle dem der klikker på ’Læg i kurv’ gennemfører et faktisk køb. Så hvordan fanger man resten bedst?
Faktisk bør man agere omvendt af hvad man tænker vil tiltrække kunder. Derfor bør du pakke ord og vendinger som ’køb (dit produkt) nu’ langt væk, og i stedet forsøge at maskere salget lidt ved at bruge knap så aggressive vendinger.