Sådan skaber du mersalg

Én ting er at skaffe leads, noget helt andet er at udnytte dem optimalt. Hvis du ejer en webshop, så ved du også, at det koster at få besøgende – enten i form af tid eller kolde kontanter. Derfor er det vigtigt, at du forstår at få det optimale udbytte. Det nytter ikke noget, at konverteringsraten er høj, hvis der kun bliver handlet for småpenge ved hvert salg. Som webshopejer er der imidlertid meget du selv kan gøre for at skabe mersalg.

Gør opmærksom på relaterede varer

Når en kunde handler hos dig, er det en rigtig god idé at gøre opmærksom på relaterede varer. Mange webshops har allerede fået øjnene op for dette potentiale, men det er langt fra alle, der er lige godt med eller gør det lige godt.

Grunden til at det er en god idé at gøre opmærksom på relaterede varer, er at det generelt går hurtigt, når der handles online. Chancen for at kunden kigger hele dit udvalg igennem er meget lille, og derfor kan de nemt overse ting, som de godt kunne bruge.

Når du gør opmærksom på relaterede varer, bør du henvise til varer, der passer til det, som kunden allerede har valgt. Har du ikke sådanne varer, kan du også vise til et dyrere alternativ af højere kvalitet.

Brug abonnementsordninger

Abonnementsordninger er en rigtig god måde at fastholde kunden og skabe mersalg på en måde, som også er nem for dig. Et eksempel på en webshop, der har gjort dette til en integreret del af deres strategi er Gilpa, som forhandler dyrefoder. I deres forretningskoncept kan man både købe enkelte sække med hundefoder, men man kan også tilmelde sig en abonnementsordning, hvor man optjener kundefordele og sparer penge. Det sikrer at kunderne ikke skifter over til en konkurrent, og gør det nemt at yde en god service.

En abonnementsordning egner sig naturligvis ikke til alle forretninger, men med lidt kreativitet, kan rigtig mange webshops får glæde af den.

Hold kontakten med kunden

Et lead er altid godt, og det er alletiders, når der kommer kunder i butikken. Du bør dog forsøge at holde kontakten med de kunder, som du har haft. Dette kan blandt andet gøres ved at tilbyde dem at modtage et nyhedsbrev, hvor de får gode tilbud.

Du kan skabe mersalg ved at sørge for, at kunden kun modtager tilbud, der er relevante. Det øger sandsynligheden for, at kunden åbner mailen og reagerer på den. Det er en god måde at skabe mersalg og få loyale kunder i forretningen.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *