Leads er utrolig vigtige for alle virksomheder. I nogle brancher kan disse leads være svære at skaffe på grund af eksempelvis et lille marked eller høj konkurrence. Samtidigt kan betydningen for hvert enkelte lead have ekstrem stor værdi men samtidigt også give et stort tab, hvis der ikke bliver fulgt op på disse i visse brancher.
Vigtigheden af leads
Leads er altid essentielle for virksomheder – hvis kunderne eksempelvis enten har tilmeldt sig nyhedsbrevet, oprettet sig som bruger eller måske købt noget i webshoppen på den givne hjemmeside – altså givet informationer som navn, e-mail eller telefonnummer – har kunden vist interesse for virksomheden og kan betragtes som et lead.
Disse leads er altså alfa og omega for din virksomhed, og en liste med leads kan være utrolig brugbar for at skabe kunderelationer men også for at tiltrække de kunder, der har vist interesse for dit produkt eller service og her givet sine kontaktoplysninger – men som ikke gået så langt til rent faktisk at købe. Her kan man sende en opfølgende mail, hvilket medfører, at nogle af dem, der tidligere har overvejet at købe produktet nu ender som kunder og køber produktet. Men selvom leads altid er værdifulde, er der nogle brancher, hvor de er mere værdifulde end andre.
Brancher hvor leads har høj værdi
Eksempelvis er der advokatbranchen, hvor leads kan have en stor betydning. Her kan et lead have rigtig høj værdi, da de fleste af os er bekendte med, at en advokatregning sjældent ligger i den billigere ende. Når advokatvirksomheder derfor har skaffet sig leads, er det utrolig vigtigt at følge op på disse og få omvendt så mange til kunder som muligt, da der er mange penge at hente. Hvis en gennemsnitlig kunde bruger et par tusinde på eksempelvis en erstatningsadvokat, kan selv et enkelt lead altså have stor værdi – og hvis du så ganger det op, kan du hurtigt regne ud, hvor mange penge, der kan hentes ind – eller som på nuværende tidspunkt bliver tabt.
Der er også brancher, hvor det ikke kun nødvendigvis er fordi, en enkelt kunde er meget værd rent indtjeningsmæssigt per engangskøb. I nogle brancher ses det også mere langsigtet, og når først et potentielt lead er blevet til en kunde, er kunden oftest hos den givne virksomhed i en længere periode, da det ikke er så almindeligt at skifte til en anden konkurrent.
Det ses for eksempel hos forsikringsselskaber. Her er leads også utrolig værdifulde, da kunderne ikke skifter blandt forskellige selskaber særlig ofte. Derfor kan man forvente en lang levetid af sine kunder, hvilket giver en høj indtjening på længere sigt.
En tredje branche, hvor leads har høj værdi, er, når det kommer til lån. Her er kunden ”fanget” hos den valgte bank og skal betale renter i en lang årrække – et enkelt lead er derfor også her utrolig værdifuldt her, da kunden vil betale tilbage til banken i lang tid.
Selvom leads selvfølgelig altid er utrolig vigtige og essentielle, findes der nogle brancher, hvor hvert enkelt lead betyder mere og har endnu større værdi end i andre brancher som eksempelvis, når det kommer til advokater, forsikringer, lån og banker. Det er derfor vigtig at skaffe så mange leads som muligt, men vigtigst af alt også konvertere dem til kunder og fastholde disse ved hjælp af relationsmarkedsføring.