Du ser dem overalt på internettet – de små popups, der gerne vil have din e-mailadresse.
Til gengæld bliver du lovet (kæmpe) rabatter, (fantastiske) e-bøger eller noget helt tredje.
For dig som virksomhed er de her pop-ups en fantastisk måde at tilføje folk til din mailliste på. Maillisten har den fordel, at den er din. På Facebook mister du hele tiden reach organisk og du skal betale med annoncer – mails koster ikke andet end det system (fx Campaign Monitor eller Mailchimp), der opbevarer dine mails.
Jeg arbejder selv med at samle mails på en række af mine sider og har et par idéer til, hvordan du får flere tilmeldinger.
Blur baggrunden ved popup
Hvis du “blot” har en popup, er det nemt at overse eller klikke den væk. Blurrer du baggrunden er der pludseligt fuldt fokus på popuppen.
Se fx hvordan Alor.dk gør herunder:
Du bliver lovet 10 % rabat og det er svært at overse. Folk tilmeldinger sig.
Separate kampagner
Hvis du vil have flere e-mails har jeg god erfaring med at køre separate kampagner og landingssider, der i dybden kan forklare, hvad brugeren får ved at tilmelde sig.
Se fx. en landingsside for Qontra herunder:
Visualiser hvad det koster at sige nej
For mange ‘garvede’ internetbrugere vil standardreaktionen til en pop-up blot være at klikke den væk.
De tænker slet ikke over, hvad du tilbyder.
Du kan derfor med fordel illustrere, hvad de mister ved at sige nej.
Mange amerikanske bloggere er meget dygtige til dette – de viser hvad der sker, hvis du trykker ja, og hvad du går glip af ved at trykke nej. Se fx herunder:
Du har mulighed for at trykke nej – men det er ikke et kryds, men af forklaring af, hvad du lige præcis går glip af.
Dét er effektivt.